Styrelsen

Valberedning:
Anette Ekholm
Angélica Persson

Är du nyfiken på att vara med i styrelsen?
Skicka gärna en förfrågan till brfbullerbyn@gmail.com alternativt använd kontaktformuläret i navigationsfältet ovan. Vi välkomnar gärna nya deltagare!

Vad innebär det att vara med i styrelsen?
Styrelsen samlas till möte olika ofta beroende på tid på året, ett möte tar cirka 1-2 timmar. Under hösten är det fokus på budgetarbete inför kommande år, under våren sker bokslut och förberedelser inför Årsstämman. Löpande avhandlas medlemsfrågor, omförhandling av avtal, underhåll, garantiärenden mm. På varje möte upprättas ett protokoll och uppgifter fördelas till styrelsemedlemmar enligt kompetens och intresse. Det kan vara uppgifter som behöver utföras till ett speciellt slutdatum (tex säga upp ett avtal) samt löpande uppgifter (tex attestera fakturor).

Behöver jag förkunskaper?
Ingen utbildning krävs för att bli medlem i styrelsen. Kunskap och rådgivning inhämtas från organisationen Bostadsrätterna (service- och intresseorganisation för Sveriges bostadsrättsföreningar) samt från SBC (ekonomisk förvaltare). Vi kommer långt med engagemang, glädje och humor.

Vad händer om ingen ställer upp på styrelsearbetet?
I små bostadsrättsföreningar är det ibland svårt att få ihop en styrelse. Den yttersta konsekvensen av att inte ha en styrelse eller ordförande är att det uppstår likvidationsplikt för föreningen. Enligt lagen om ekonomiska föreningar måste det minsta antalet ledamöter i styrelsen vara tre, en måste vara ordförande. Ifall det inte går att fylla ledamotsplatserna strider det mot stadgarna, och föreningen är då skyldig att ansöka hos tingsrätten om att föreningen försätts i likvidation.

Mer information om styrelsearbetets olika roller hittar du här: